کالای خواب چیست؟

کالای خواب به مجموع اقلام پتو، بالش، ملحفه، تشک، رو تختی و لحاف گفته میشود که از مهمترین اجزای مورد استفاده در اتاق خواب بشمار می آیند. همه افراد بعد از سپری کردن یک روز پر مشغله نیاز به استراحت و خواب راحت دارند. برای داشتن خوابی راحت و دلچسب باید بدانیم از چه نوع کالای خوابی با چه جنس و ویژگی هایی استفاده کنیم. در اینجا به چند نکته در مورد خریداری کالای خواب مناسب و استاندارد اشاره میکنیم.

تشک مهمترین کالای خواب

ویژگی های یک تشک راحت: یک تشک خوب باید تکیه گاه مناسبی برای بدن (از مچ پا تا سر) باشد بگونه ای که ستون فقرات بدن در زمان دراز کشیدن رو تشک، مانند حالت ایستاده فرد باشد و هیچگونه فشاری رو هیچ کدام از قسمت های بدن متمرکز نشود بنابراین نباید زیاد سفت باشد که انحنای کمر روی تشک از بین برود و یا خیلی نرم که انحنای کمر روی تشک بیشتر باشد. تشک باید به اندازه ای سفت باشد که ستون مهره ها در وضعیت عملکرد قرار گیرد.
قبل از خرید کالای خواب توصیه میکنیم از آن تست خواب بگیرید. به این صورت که روی تشک انتخابی به آرامی دراز بکشید و دست هایتان را باز کنید. در مورد الیاف بکار رفته در آن از فروشنده سوال کنید. مدل های مختلف خواب را روی تشک امتحان کنید و نیز به وضعیت قرارگیری باشن، کمر و شانه روی آن دقت کنید.

ویژگی های یک بالش مناسب

طبق نظریه بسیاری از پزشکان متخصص و فوق تخصص ارتوپد یک بالش خوب و استاندارد نه باید به حدی سفت باشد که با قرارگرفتن سر روی آن ناحیه سر و گردن بالاتر از ناحیه ستون فقرات قرارنگیرد و نه به حدی نرم باشد که سر به داخل بالش فرو رود. یه بالش استاندارد باید به اندازه ای سفت باشد که سر و گردن بطور موازی با ستون فقرات قرار گیرد درست مانند زمانیکه در حالت ایستاده قرار داریم.
داشتن یک خواب شیرین و دلچسب به استفاده از کالای خواب استاندارد بستگی دارد. استفاده از یک تشک خوب در میان سایر اقلام کالاهای خواب حرف اول را میزند.